10 tips voor fysiotherapeuten (en andere paramedici) over het helpen van klanten op afstand

10 tips voor fysiotherapeuten (en andere paramedici) over het helpen van klanten op afstand

U bent een paramedische zorgverlener en heeft doorgaans fysiek contact met uw patiënten. Op die manier kunt u immers de beste zorg verlenen. Alleen is dat fysieke contact niet altijd mogelijk. Uw patiënt is bijvoorbeeld niet in staat om naar uw praktijk te komen of fysiek contact is niet veilig, bijvoorbeeld vanwege infectiegevaar door het coronavirus. In dat geval kan een behandeling op afstand een goed alternatief zijn.

In dit artikel geeft Disporta u tips hoe u uw patiënten op afstand kunt helpen. Hiermee willen we laten zien dat een crisis wel degelijk invloed heeft, maar niet per se uw business compleet hoeft stil te leggen. Er zijn kansen om uw patiënten toch te blijven helpen.

 

Lees onderstaand artikel of download direct het gratis e-book over hulp op afstand.

 

Tip 1: Begin vandaag
Heeft u nog geen ervaring met klanten helpen op afstand? Wellicht ziet u er tegenop of denkt u dat u te weinig technische kennis heeft om dit toe te passen. Dat is echter per definitie niet waar. Er staat u niets in de weg om hier vandaag mee te starten. De meeste eenvoudige methode is namelijk gewoon bellen. Dat doet u al elke dag, zowel zakelijk als privé. Pas dit vandaag nog toe. Natuurlijk heeft een therapeutische behandeling via de telefoon een aantal beperkingen, maar bij elke telefonische behandeling die u uitvoert, leert u wat er wel en niet mogelijk is. En die ervaring neemt u mee in het volgende gesprek. ‘Learning by doing’. Start vandaag.

 

Tip 2: Hulp op afstand hoeft niet pro deo
Heeft u een contract met één of meerdere zorgverzekeraars en erkennen zij therapeutische behandelingen op afstand niet? Dan krijgt u dus geen of een lagere vergoeding voor degelijke behandelingen. Zorgverzekeraars zijn zich bewust van de beperkingen die de maatregelen van de overheid (in het voorjaar 2020) als gevolg van het coronavirus heeft genomen. De zorgverzekeraars beraden zich op dit moment (april 2020) over de vergoedingen voor behandelingen die paramedici op afstand uitvoeren. In de fysiotherapie zijn al voorbeelden bekend van online begeleiding die als algemene fysiotherapie wordt gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Maar wacht niet tot dit ook voor u is geregeld. Doe alvast ervaring op (zie tip 1) door hiermee aan de slag te gaan.

 

Tip 3: Gebruik de audiovisuele middelen
Een telefonische behandeling is het meest eenvoudige manier om te starten. Maar er is zoveel meer mogelijk. U kunt natuurlijk ook videobellen, zodat u en uw patiënt elkaar zien. Dit verhoogt direct de waarde van de interactie. Dat geldt zeker voor fysiotherapeuten waarbij u wil zien hoe uw patiënt de oefeningen uitvoert. Videobellen kan met bijvoorbeeld Whatapp, Skype of Zoom. Voor welke tool moet u kiezen? Disporta zette 4 gratis te gebruiken platformen op een rijtje in het gratis e-book.

 

Tip 4: Blijf in contact met uw patiënt
Het aantal consulten in uw praktijk is ongetwijfeld sterk teruggelopen sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Uw praktijk wordt minder bezocht en u heeft minder contact met uw patiënten. Zorg ervoor dat u zichtbaar blijft. Laat zien waar u voor staat. Stel uzelf in deze zware tijd op als baken voor uw patiënt. Uw patiënt heeft immers niet ineens minder klachten. Hij of zij heeft nog steeds behoefte aan uw hulp. Uw patiënt is er mee geholpen als u zich laat horen. Juist nu. Dat kan op allerlei manieren. Een voorbeeld: het is voor iedereen belangrijk om in een zo goed mogelijke conditie te zijn voor het geval u het coronavirus oploopt. Als fysiotherapeut kunt u uw cliënten adviseren om vooral te blijven bewegen, zoals de fysiotherapeuten in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem dat bijvoorbeeld doen.
Klik hier voor hun adviserende poster.

 

Tip 5: Verkoop hulpmiddelen aan uw patiënt
Als fysiotherapeut heeft u nu minder contactmomenten met uw patiënten. En bij een aantal patiënten is wellicht operatie aan een knie, enkel of pols door het ziekenhuis uitgesteld. Dan kan een brace voor tijdelijke verlichting van de klachten zorgen. Bent u als fysiotherapeut op zoek naar de brace die past bij de aandoening van uw cliënt? Welke brace geschikt is bij meniscusletsel, een tennisarm of lage rugklachten? Op de website van Disporta leiden we u op deze hulppagina in 3 stappen naar de geschikte braces voor elke aandoening: www.disporta.nl/aandoening/. Zo kiest u de juiste brace en geeft in het bestelproces uw gegevens in en bij het afleveradres het thuisadres van uw patiënt. Zo heeft uw patiënt de volgende dag de brace in huis en krijgt u de factuur, zodat u deze tegen de adviesverkoopprijs aan uw patiënt in rekening kunt brengen.

 

 

Gratis e-book over hulp op afstand
Wilt u meer tips? Disporta heeft een e-book samengesteld met 10 tips hoe paramedische zorgverleners patiënten op afstand kunnen helpen. Nu uw patiënt niet in staat is om naar uw praktijk te komen of fysiek contact niet veilig is, kan een behandeling op afstand een alternatief zijn. Heeft u nog weinig ervaring met het bieden van hulp op afstand en de toepassing van digitale middelen, dan kan dit e-book u wellicht helpen. U krijgt ook tips over de kansen voor u als zorgverlener om op een andere manier te zorgen voor inkomsten.

 

 

Vindt u dit artikel interessant? Meld u zich dan aan voor de wekelijkse updates van Disporta op www.disporta.nl/welkom

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)