3 Gevaren van een wandeltocht door de bergen

3 Gevaren van een wandeltocht door de bergen

In dit artikel leest u hoe u als fysiotherapeut zelf veilig op pad kunt gaan en over het behandelen van blessures die ontstaan tijdens een bergwandeling. Leest u mee?

De bergen zien er prachtig en rustgevend uit. Echter zijn er veel aspecten waar u rekening mee moet houden als u de bergen in trekt, van het weer tot aan kleding. Ondanks dat u goed voorbereid op pad gaat, kan er een hoop misgaan.

 

In dit zomerse artikel, dat onderdeel is van onze zomerspecials, een serie artikelen waarin we de relatie leggen tussen zomerse onderwerpen en bijhorende blessures, aandoeningen en behandelingen. In deze zomerspecial leest u als fysiotherapeut wat u kunt doen om zelf veilig op pad te gaan, maar ook over het behandelen van blessures die ontstaan zijn door een wandeling in de bergen.

 

De gevaren van een onschuldige bergwandeling

 

De prachtige, rustgevende omgeving van berggebieden trekken jaarlijks duizenden mensen. De ene komt voor een eendaagse wandeling en een ander blijft weken in de bergen. Het is belangrijk dat u ten alle tijden onthoudt dat de bergen verschillende gevaren met zich meebrengen. U moet hierbij denken aan plotselinge weerswisselingen, stenen die naar beneden vallen/rollen en een vloeroppervlak dat allesbehalve recht is.

 

De volgende video geeft u verschillende tips om veilig de bergen in te gaan.

 

 

1. Het gevaar van het dragen van de verkeerde schoenen

 

Het loopoppervlak in de bergen is erg wisselend. Er liggen rotsen, het loopt zowel omhoog als naar beneden en de afstanden zijn lang. Dit maakt het extra belangrijk dat er goed schoeisel gedragen wordt. Het dragen van verkeerd schoeisel kan resulteren in een verstuikte enkel, het openhalen van tenen of voeten, het krijgen van blaren of onder andere het last krijgen van de knieën doordat de schoenen te weinig demping bieden. Daarom worden dichte, stevige wandelschoenen geadviseerd en het dragen van slippers of sandalen afgeraden.

 

- Het behandelen van een verstuikte enkel:

 

Bij een verstuikte enkel vindt een functionele behandeling plaats. Dit is een behandeling waarbij de natuurlijke enkelfunctie zo vroeg mogelijk gestimuleerd wordt. Hiermee combineert u oefentherapie met het geven van advies en voorlichting. Gemiddeld duurt het 28 dagen totdat een gescheurde/uitgerekte enkelband is hersteld.

 

Tijdens het herstelproces is het vaak nodig dat de enkel extra ondersteuning nodig heeft. Hiervoor kunt u een enkelbrace of tape gebruiken. In de volgende video ziet u hoe u door middel van kinseotape de zwelling kan verminderen.

 

 

2. Het gevaar van plotselinge weersveranderingen

 

Het weer in de bergen is erg onvoorspelbaar. Plotseling kan er een vervelende onweersbui ontstaan of de zon begint plotseling te schijnen. Het is daarom erg belangrijk dat u het weer van tevoren goed controleert. Vervolgens is het belangrijk genoeg voedsel, drinken en kleding voor verschillende weersomstandigheden mee te nemen. Hiermee voorkomt u dat u door verrassend weer in de problemen komt. Ook voorkomt u dat u te weinig energie binnenkrijgt of uitdroogt. Door voldoende te drinken blijven uw hersenen scherp, bent u minder vermoeit en is de kans op constipatie een stuk kleiner.

 

Mocht u toch in de problemen komen, gebruik dan het alpine noodsignaal. Dit doet u door 6x per minuut een signaal af te geven, dit kunt u doen door te roepen, te fluiten, met een zaklamp, spiegel etc., vervolgens neemt u 1 minuut rust en op deze manier herhaalt u het signaal.

 

3. Het gevaar van te lang doorlopen

 

Door te lang achter elkaar door te lopen kan vermoeidheid optreden. Hierdoor wordt de kans op blessures vergroot en bent u minder bij de les, waardoor u makkelijker verdwaalt. Neem tussentijds voldoende rust en eet en drink voldoende. Zo blijft u alert en verkleint de kans op ongevallen en blessures.

 

De volgende blessures ontstaan veelal door overbelasting en kunnen uw wandeltocht negatief beïnvloeden.

 

- Lopersknie

 

Bij een lopersknie ontstaat er pijn aan de buitenkant van de knie, doordat er wrijving ontstaat tussen de tractus lliotibialis pees en het botweefsel van het kniegewricht. In de beginfase van de behandeling is rust sterk geadviseerd, dus een wandeling in de bergen of andere inspanning wordt afgeraden. Als fysiotherapeut kunt u wel meteen beginnen met het opgeven van spierversterkende oefeningen voor de knie en heup. Het is belangrijk de heup mee te nemen tijdens de behandeling aangezien de tractus lliotibialis pees nauw in verbinding met de heup staat. Om de knie verder te ontlasten kunt u medical taping toepassen.

 

In de volgende video worden 4 rekoefeningen uitgelegd die het herstelproces van een lopersknie stimuleren. Voor de oefeningen is alleen een oefenmat noodzakelijk.

 

 

- Stressfractuur

 

Bij een stressfractuur ontstaan er kleine breuken in de middenvoetsbeentjes. Deze breuken ontstaan doordat de voet overbelast wordt. Dit kan onder andere gebeuren door te lang achter elkaar te lopen of doordat er te snel een nieuwe wandeltocht gemaakt wordt. Een stressfractuur wordt ook wel een vermoeidheidsbreuk of marsfractuur genoemd.

 

Mochten uw patiënten last hebben van een stressfractuur, dan is het belangrijk dat de voet ontlast wordt en uw patiënten rust pakken. Om de voet te ontlasten is het belangrijk dat er gips of een “walking boot” gebruikt wordt. Als de voet voldoende rust heeft gehad en de breuk genezen is, dan komt u als fysiotherapeut te pas om de patiënten te begeleiden in het weer gaan gebruiken van de voet.

 

- Shin splints

 

Bij een shin splints blessure is het scheenbeen overbelast. Dit veroorzaakt een zeurende pijn die uw patiënt na afloop van het bewegen voelt. Mocht de blessure niet op tijd behandeld worden, dan kan er ook pijn ontstaan tijdens het sporten/bewegen. Om precies te zijn is bij een shin splints het beenvlies van de tibialis posterior en/of de soleu ontstoken.

 

In de eerste fase is het belangrijk dat uw patiënt rust pakt en het scheenbeen zo min mogelijk belast. Om te stimuleren dat de afvalstoffen verwijderd worden, kunt u medical taping toepassen. Onderstaande video laat zien hoe u dat doet. Verder is het belangrijk dat de loopbelasting door gebruik te maken van oefeningen langzaam opgebouwd wordt. Het is belangrijk dat u rekoefeningen, spierversterkende oefeningen, coördinatieoefeningen en stabiliteitsoefeningen combineert.

 

 

Ook biedt Disporta u een groot assortiment aan tapes. Deze tapes kunnen gebruikt worden om gewrichten te ondersteunen maar ook om de doorbloeding te stimuleren, waardoor afvalstoffen sneller verwijderd worden.

 

 

Vond u dit artikel interessant en wilt u op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en het laatste nieuws, schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)