5 Tips om het sportseizoen goed te beginnen

  • Geplaatst op
5 Tips om het sportseizoen goed te beginnen

De zomervakantie zit erop. Het sportseizoen gaat weer van start. In dit artikel geven we u 5 tips om het sportseizoen goed te beginnen. Als fysiotherapeut leest u onder andere over het op orde maken van uw praktijk en krijgt u tips die aan uw patiënten kunt meegeven.

Tip 1. Voorkomen is beter dan genezen

 

Tijdens de zomerperiode sporten de meeste mensen een stuk minder of soms zelfs niet. Vanwege de coronamaatregelen is het sportseizoen voor veel mensen zelfs al eerder gestopt en dus is de sportvrijeperiode vaak een stuk langer. Hoe langer er niet gesport wordt hoe meer de conditie achteruitgaat. Nu het sportseizoen langzaam weer begint, is het belangrijk dat u blessures voorkomt, aangezien dit vervelende gevolgen kan hebben en u uiteindelijk het moment dat u weer begint met sporten moeten uitstellen.

 

Hieronder vindt u drie tips die helpen om het sportseizoen blessurevrij te beginnen. Geef deze tips ook mee aan uw patiënten.

 

  • Bouw de trainingsintensiteit op. Door de zomerperiode is uw conditie achteruitgegaan en deze zult u geleidelijk weer moeten opbouwen.
  • Plan voldoende rust in tussen twee trainingen. Het lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en door die tijd te nemen, voorkomt u dat spieren en pezen overbelast raken en ook voorkomt u blessures.
  • Zorg voor goede schoenen, dan weet u zeker dat uw schoenen voldoende demping bieden en voorkomt u mogelijke klachten aan onder andere de knieën, enkels en rug.

 

Tip 2. Wat te doen bij kramp of een vervelende steek in de zij?

 

  • Kramp

 

Bij kramp werken de zenuwen die de spieren doen samentrekken niet goed samen, dus trekken alle spiervezels tegelijk samen. Dit ervaren we als kramp. Er is lang niet altijd een duidelijke reden waarom kramp ontstaat. Mogelijke oorzaken kunnen zijn een glucose tekort, overbelasting/vermoeidheid en een verstoorde elektrolytenbalans. Bij een verstoorde elektrolytenbalans is er een tekort aan elektrolyten, zoals; natrium, magnesium en kalium. Deze tekorten kunnen ontstaan door een zouttekort of overmatig vochtverlies. Als uw patiënten last hebben van kramp is het belangrijk de getroffen spier te rekken. Doe dit rustig om een spierscheuring te voorkomen. Vaak gaat de kramp vervolgens vanzelf weg. Mocht uw patiënt vaak last hebben van kramp dan is het verstandig dat u samen met uw patiënt de oorzaak vastlegt en er een oplossing voor zoekt. Mochten de spieren nadat de kramp weg is erg vast zitten, dan kan een massage helpen om de spieren weer los te maken.

 

  • Steken in de zij

 

Steken in de zij zijn er vervelend. Te veel of een te zware maaltijd voor het trainen zullen de kans op steken vergroten. Ook speelt de middenrif een rol. Doordat het middenrif een belangrijke rol speelt bij de ademhaling en de ademhaling tijdens het sporten versnelt, kan er kramp in het middenrif ontstaan. De kramp kan verholpen worden door tijdelijk te stoppen met sporten en door vervolgens een rustige, diepe buikademhaling te gebruiken. Mocht dit niet helpen laat het slachtoffer dan op zijn/haar rug liggen totdat de kramp voorbij is. Nadat de pijnlijke steek verdwenen is, kan de training rustig hervat worden.

 

Tip 3. Verbruiksmaterialen aanvullen

 

Niets is zo vervelend als erachter komen dat producten op zijn op het moment dat u ze nodig heeft. Check daarom na uw vakantie wat u mist en vul indien nodig de producten meteen aan. Zo voorkomt u niet alleen dat u misgrijpt op benodigdheden, maar ook dat patiënten extra terug moeten komen.

 

Hieronder vindt u een korte controlelijst die u kunt gebruiken om overzichtelijk weer te geven welke verbruiksmaterialen u nodig heeft en welke niet.

 

 

Tip 4. Controleer elk halfjaar uw EHBO en BHV materialen

 

Elk half jaar dient u uw EHBO en BHV materialen te controleren en aan te vullen. Dit alles om te voorkomen dat u tijdens een noodsituatie in de problemen komt. Wilt u weten welke materialen er in uw EHBO/BHV-verbanddoos horen te zitten en wat u kunt doen om uw fysiotherapiepraktijk zo veilig mogelijk te maken voor uw patiënten en werknemers, lees dan het blogartikel genaamd; WAKE UP CALL; tijd op de halfjaarlijkse check op uw EHBO en BHV!

 

Tip 5. Maak uw oefenruimte op orde

 

Tijdens de zomervakantie maken minder mensen gebruik van de oefenruimtes. Het ideale moment dus om deze ruimte flink aan te pakken. Zorg ervoor dat uw fitnessapparatuur in topvorm is, u uw oefenruimte een grote schoonmaakbeurt geeft en uw oefenruimte aan de geldende coronamaatregelen voldoet. Zo kan uw oefenruimte er weer volop tegenaan.

 

In ons blogartikel “5 belangrijke stappen om uw fitnessapparatuur in topvorm te houden”, vindt u meer informatie over het onderhoud van uw fitnessapparatuur.

 

Wat heeft Disporta u te bieden?

Bij Disporta kunt u terecht voor een groot assortiment aan verbruiksmaterialen. Denk hierbij aan tapes, massageoliën, desinfectiemiddel, onderzoekshandschoenen en nog veel meer.

 

 

Ook biedt Disporta een ruim assortiment aan fitnessmaterialen, van cardioapparatuur tot een simpele oefenmat.

 

 

Wilt u op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Meldt u dan aan voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)