Klantenservice
0
Sluiten
    Team Disporta - Dinsdag 6 Februari 2021

    Wat is een tennisarm en hoe kunt u deze behandelen?

    Een tennisarm is een overbelasting van de arm, waardoor de spieren en pezen van de elleboog geïrriteerd raken. Iedereen kan hier last van krijgen. In deze blog leest u wat een tennisarm precies is, waardoor het wordt veroorzaakt en hoe u patiënten met een tennisarm kunt behandelen. Daarnaast worden er een aantal oefeningen gegeven die patiënten thuis kunnen gebruiken om klachten te verminderen.

     

    Wat is een tennisarm?

    De tennisarm is een veelvoorkomende aandoening waarbij de buitenste laterale epicondyl geïrriteerd is. Op deze plek zitten de extensoren vast aan de elleboog door middel van pezen. De polsextensoren zijn overbelast geraakt en dit leidt tot pijn, met name bij het strekken van de pols, ter hoogte van de aanhechting. De pijn kan ook uitstralen naar de onderarm, pols en hand. In bepaalde gevallen is de binnen- en onderzijde van de elleboog (mediale epicondylus) overbelast, dit wordt een golferselleboog genoemd.

     

    Waardoor wordt een tennisarm veroorzaakt?

    Meestal ligt de oorzaak van de klachten in het herhalen van dezelfde (pols)beweging. Het gaat hierbij veelal om klachten die voortkomen uit computerwerk, klussen of tuinieren. De klachten ontstaan geleidelijk (overbelasting), maar kunnen ook acuut opspelen. In dat laatste geval is er vaak al sprake van degeneratie (verminderde kwaliteit) van het peesweefsel. De volgende symptomen komen voor bij patiënten met een tenniselleboog:

     

    • Pijn aan buitenzijde elleboog ter hoogte van de laterale epicondyl;
    • Mogelijke uitstralende pijn naar onderarm, pols en hand;
    • Door pijn) Soms moeite om de arm volledig te strekken;
    • Pijn en krachtverlies bij het (bovenhands) oppakken van voorwerpen;
    • Soms pijn als de hand krachtig wordt dichtgeknepen.

     

    Hoe wordt een patiënt behandeld?

    Ondanks dat de klachten zijn voortgekomen uit overbelasting, is het belangrijk om te blijven bewegen. Wel is het in het acute stadium verstandig om de spieren wat rust te gunnen. U kunt als fysiotherapeut een elleboogbrace aanraden waardoor de peesaanhechting en spieren ontlast worden. Veel patiënten hebben baat bij een elleboogbrace. Het dragen van een brace geeft direct een pijnvermindering in de arm.

     

    Welke elleboogbrace is geschikt voor een tennis- of golfersarm?

     

     

    Ook kunt u de patiënt aanraden om gebruik te maken van medical taping. Medical tape zorgt er als het ware voor dat de huid wordt opgetild. De druk op de pezen en spieren worden ontlast, waardoor de pijn vermindert. Ook wordt door de tape de toevoer van voedingsstoffen verbeterd. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk om de spier te repareren. In onderstaande video is te zien hoe u medical taping kunt toepassen bij uw patiënt die last heeft van een tennisarm.

     

     

    Daarnaast kunt u als fysiotherapeut dry needling bij patiënten toepassen. Dit moet echter wel in combinatie met de thuisoefeningen aangezien niet alle factoren van de tennisarm worden behandeld met dry needling.

     

    Oefeningen die de patiënt thuis kan uitvoeren

    Onderstaande oefeningen worden vaak aangeraden met als doel dat de patiënt de arm weer normaal en pijnloos kan gebruiken. De patiënt kan deze oefeningen ook doen met een brace.

     

    Rekken van de onderarmspieren:

    1. Eerst moet de pijnlijke elleboog gestrekt worden;
    2. Met de hand van de gezonde elleboog wordt de hand van de pijnlijke elleboog gepakt;
    3. Draai nu de hand van de pijnlijke elleboog naar buiten toe, met de hand van de gezonde elleboog;,/li>
    4. Daarna moet de pols gebogen worden. Houd dit 15 seconden vast.

     

    Als de patiënt deze oefening uitvoert, voelt de patiënt pijn en rek aan de buitenzijde van de elleboog. Dit is de plek waar ze vaker pijn ervaren.

     

    Verbeteren mobiliteit van de onderarm:

    1. Plaats de elleboog, met de hand open en naar boven, gebogen op tafel;
    2. Plaats de duim van de goede hand op de knobbel in de pijnlijke elleboog. Dit zou pijnlijk moeten zijn;
    3. Draai de duim van de pijnlijke elleboog naar de tafel terwijl de patiënt de knobbel naar beneden drukt;
    4. Duw met de gezonde elleboog de duim van de pijnlijke elleboog nog verder naar beneden.

     

    De patiënt kan het verschil goed voelen door deze oefening ook met zijn gezonde arm uit te voeren.

     

    Trainen van de onderarm spieren:

    1. Plaats de elleboog, met de hand open naar beneden over de rand, op een tafel voor je;
    2. Strek de pols naar boven en beneden. Doe dit 10 keer;
    3. Vervolgens draait de patiënt de hand om;
    4. Strek de pols nu ook naar boven en beneden. Doe dit 10 keer;
    5. Herhaal dit nog 2x keer.

     

    U kunt de patiënt aanraden om een klein gewichtje te gebruiken als de oefening te makkelijk is. Bijvoorbeeld, een waterflesje.

     

    Wat heeft Disporta te bieden?

     

    Disporta heeft diverse braces in het assortiment die zeer geschikt zijn voor patiënten met een tenniselleboog. Deze braces zorgen voor ondersteuning bij de klachten die patiënten ervaren. Ook heeft Disporta verschillende soorten medical tape in het assortiment.

     

     

     

    Vond u deze blog interessant en wilt graag op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs? Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook en LinkedIn!

     

    Wellicht zijn deze blogs ook interessant voor u?

     

     

     

     

    Laatste updates over acties en nieuws omtrent fysio, sport, fitness en gezondheid

    Recente artikelen