Bewegen voor ouderen

  • Geplaatst op
Bewegen voor ouderen

Sporten is belangrijk om in conditie te blijven en gezond te leven. Bewegen is goed voor het gehele lichaam. Met name voor ouderen is het belangrijk in beweging te blijven. Als fysiotherapeut is het dan ook van belang om oudere patiënten hierin te helpen en te motiveren.

Bewegen vermindert het risico op onder andere hart- en vaatziekten, diabetes en depressies. Voor ouderen brengt sporten nog meer voordelen met zich mee. Zo verlaagt het de kans op botbreuken, doordat botten steviger blijven als ze regelmatig belast worden. Ook blijft de spierkracht intact en verbetert het de doorbloeding van de hersenen. Naast de lichamelijke voordelen zorgt het sporten voor het onderhouden en vergroten van sociale contacten!

 

Hoeveel moeten ouderen bewegen?

Wanneer u als fysiotherapeut ouderen in uw praktijk krijgt, wilt u ze graag adviseren over de mate waarin ze moeten sporten. Voor ouderen is het aan te raden om minstens 150 minuten per week in beweging te blijven. Dit mag variëren van matig tot zwaar intensief bewegen. Oudere mensen zijn vaak minder beweeglijk of moeilijk ter been, waardoor zwaar intensief bewegen niet zal gaan. Het is dan ook aan te raden om activiteiten aan oudere patiënten aan te bevelen, die matig intensief zijn. Voorbeelden van matig intensieve activiteiten zijn:

 

  • Fietsen
  • Wandelen
  • Tuinieren
  • Stofzuigen

 

Matig intensieve activiteiten zijn goed voor het ouder wordende lichaam, omdat de hartslag hierdoor wordt verhoogd en het bloed sneller wordt rondgepompt. De doorbloeding van de organen wordt hierdoor dus gestimuleerd.

 

Bewegen voor ouderen

 

Welke sporten zijn geschikt voor ouderen?

Wanneer uw oudere patiënt in staat is om zwaarder intensief te bewegen, zijn er verschillende sporten aan te raden. Ouderen lopen sneller een blessure op, waardoor niet alle sporten worden aanbevolen. Sporten die minder aan te raden zijn, zijn contactsporten als voetbal en handbal. Er worden hierbij vaak onverwachte bewegingen gemaakt, waardoor de kans op vallen groter is. Hieronder zal een top 3 sporten worden benoemd, die goed geschikt zijn voor ouderen die zwaarder intensief willen bewegen.

 

Tennis:
Tennis is geschikt voor ouderen, omdat het de spieren en botten verstevigd. Daarnaast is het goed voor het immuunsysteem en evenwicht. Het kan worden gespeeld met 2 tot 4 personen. De kans op blessures bij tennis is relatief klein, waardoor het op late leeftijd nog goed kan worden beoefend.

 

Zwemmen:
Zwemmen is ook uitermate geschikt voor ouderen. Het is immers een sport waarbij onbelast wordt bewogen, bij een aangename temperatuur. Tevens worden bij zwemmen alle spieren getraind en het risico op blessures is bij deze sport minimaal.

 

Fitness:
Fitness is geschikt voor ouderen die hun spierkracht en conditie willen verbeteren. Wel wordt aangeraden om onder leiding van een instructeur oefeningen uit te voeren. Het voordeel van fitnessapparaten, is dat ze per persoon kunnen worden ingesteld. Ouderen kunnen hierdoor gebruik maken van veel oefeningen, omdat ze ook minder zwaar kunnen worden afgesteld.

 

Wanneer uw oudere patiënt niet in staat is om naar buiten te kunnen, is het aan te raden om thuis te bewegen. Zorginstelling Cordaan heeft verschillende beweegprogramma’s opgesteld voor ouderen, om thuis uit te voeren. De video’s variëren tussen de 7 en 18 minuten. Klik hier, als u deze oefeningen wilt bekijken.

 

Wat heeft Disporta u te bieden?

 

Bij Disporta kunt u terecht voor fitnessapparaten voor thuis, zoals de fiets- en hometrainer.

 

 

 

Daarnaast bieden wij F.I.T. Sportbalsem. Een krachtige spierbalsem die zowel voor sporters, maar ook voor ouderen snel en effectief verlichting geeft bij spierpijn en/of andere spierklachten.

 

 

Vond u dit artikel interessant en wilt graag op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogartikelen? Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en volg ons op onze social media!

 

Wellicht zijn deze artikelen ook interessant voor u?

 

 

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)