De andere kant van een gezellig potje volleybal

De andere kant van een gezellig potje volleybal

Volleybal is een sport voor iedereen. Het wordt dan ook over de hele wereld gespeeld en helemaal tijdens de zomer. U heeft net als vele andere vast wel eens gevolleybald. Volleyballen is buiten een professionele sport namelijk ook een sport die veelvoudig gespeeld wordt op het strand, tijdens vakanties en op scholen.

Ondanks het vele plezier dat volleybal uitstraalt, is volleybal een sport met veel blessureleed. Volleybal staat dan ook in de top-10 van sporten met de meeste blessures. In dit zomerse artikel, dat onderdeel is van onze zomerspecials, een serie artikelen waarin we de relatie leggen tussen zomerse onderwerpen en bijhorende blessures, aandoeningen en behandelingen. In deze zomerspecial leest u hoe u als fysiotherapeut de meest voorkomende volleybalblessures kunt behandelen.

 

Een verzwikte enkel (enkeldistorsie)

 

Met 45% van het totaal aantal volleybalblessures is een verzwikte enkel veruit de meest voorkomende volleybalblessure. Bij een verzwikte enkel zwikt de voet naar binnen (= supinatie) en strekt de voet zich iets uit (= plantair-flexie). In de meeste gevallen verzwikt men de voet naar binnen aangezien de bouw en de functie van het enkelgewricht zo in elkaar zit dat dit minder goed beschermd is dan tegen het naar buiten zwikken van de enkel.

 

 

Mogelijke gevolgen en behandeling van een enkelverzwikking:

 

  • Fractuur van het scheenbeen, kuitbeen of enkel

 

Op het moment dat er een fractuur plaatsvindt, wordt de rest van de behandeling overgelaten aan de behandelend arts. In sommige gevallen zal er geopereerd moeten worden terwijl in andere gevallen gips genoeg is.

 

  • Schade aan het gewrichtskraakbeen

 

Beschadigd kraakbeen zal nooit voor 100% herstellen. Het kost dan ook meer dan een jaar voordat het kraakbeen maximaal hersteld is. In vele gevallen wordt deze tijd echter niet genomen aangezien kraakbeen geen pijngewaarwording heeft.

 

  • Gescheurde/uitgerekte enkelbanden

 

Om een gescheurde/uitgerekte enkelband goed te laten herstellen, heeft de NEVOBO (Nederlandse volleybalbond) een behandelplan van ongeveer 28 dagen opgesteld. Dit plan kunt u gebruiken als richtlijn, mocht uw patiënt behoefte hebben aan een langzamere of snellere behandeling dan is het aan u het behandelplan te personaliseren. Voor een langzamere behandeling kan gekozen worden als uw patiënt nog te veel klachten heeft om naar de volgende behandelfase te gaan. Een snellere behandeling kan juist van pas komen als uw patiënt sneller dan verwacht positieve resultaten laat zien.

 

Bij een gescheurde/ernstige verrekking van de enkelbanden vindt er een functionele behandeling plaats. Dit is een behandeling waarbij de natuurlijke enkelfunctie zo vroeg mogelijk wordt gestimuleerd.

 

Dag
Behandeling
0 – 2 Dagen
Laat uw patiënt zijn/haar enkel goed koelen en adviseer ze zoveel mogelijk met hun been omhoog te zitten. Adviseer uw patiënt met krukken te lopen en geef de enkel extra steun door middel van een brace of tape.
2 – 4 Dagen
Voorzie de enkel van tape of een brace. Laat uw patiënt op een zo natuurlijk mogelijke manier met krukken lopen zonder dat de enkel belast wordt..
4 – 7 Dagen
Laat uw patiënt de enkel steeds meer belasten. Let erop dat dit op een zo natuurlijk mogelijke manier gebeurt. Ook in deze fase in ondersteuning van tape of een brace gewenst.
7 – 14 Dagen
De enkel is voldoende herstelt om zonder krukken te lopen, blijf de enkel wel ondersteunen met een brace of tape. Ook kunt u samen met uw patiënt langzaam balansoefeningen gaan uitvoeren. Denk hierbij ook aan de lenigheid van de kuitspier.
15 – 21 Dagen
Tijdens deze periode is het belangrijk te beginnen met looptraining op een vlakke, niet gladde ondergrond. Ga ook verder met het versterken van de voet- en enkelspieren. Denk hierbij ook weer aan de lenigheid van de kuitspier. Blijf ook tijdens deze periode de enkel ondersteunen door middel van tape of een brace.
Vanaf dag 21
Bouw de mate van ondersteuning af en breng minder tape aan dan voorheen. Stop overigens nog niet volledig met ondersteunen. In deze fase kan zowel de looptraining als de normale training uitgebreid worden. Denk hierbij aan lopen over oneffen terrein, begin rustig met sprinten, schaarsprongen en loopsprongen. Ook in deze fase blijven balansoefeningen zeer belangrijk

 

De patiënt in kwestie kan weer rustig beginnen met meetrainen. Wijs uw patiënt er wel op om nog rustig aan te doen en een brace of tape te dragen.
Vanaf dag 28
De blessure is voldoende hersteld om weer volledig te kunnen sporten. Raad uw patiënt aan het eerste jaar na de blessure nog te sporten met een brace of tape.

 

De Springersknie (apexitis patellae)

 

In de volleybalwereld is een springersknie een blessure die regelmatig voorkomt. Op het moment dat een volleybalster/volleyballer last heeft van een springersknie, dan is de aanhechting van de kniepees (apex) aan de onderkant van de knieschijf (patella) overbelast.

 

De pijnsymptomen zijn vooral voelbaar tijdens het belasten van het bovenbeen tijdens bijvoorbeeld het sprinten, springen en diepe kniebuigingen. De pijn zal zich aan de onderkant knieschijf bevinden en buiten pijnlijk zal de knie stijf aanvoelen.

 

Het behandelen van een springersknie:

 

In de eerste periode is het belangrijk dat uw patiënt rust houdt. Tijdens de periode van rust is het wel belangrijk te blijven bewegen, dus adviseer uw patiënt een vorm van bewegen uit te oefenen waarbij de knie niet te veel belast wordt, zoals zwemmen. Om de knie verder te ontlasten kunt u tape aanbrengen.

 

 

Na de periode van rust is het belangrijk dat er gestart wordt met oefeningen die de been- en bilspieren verstevigt en de rompstabiliteit verbetert. Over het algemeen worden hiervoor excentrische oefeningen gebruikt. In de volgende video ziet u een oefening die zeer geschikt is om een springersknie te behandelen.

 

 

Een vingerverstuiking

 

Bij volleybal wordt er zelden een wedstrijd gespeeld waarbij niemand tape om een vinger heeft zitten. Tijdens het volleyballen komen blessures aan de vingers veel voor. Dit komt doordat de kracht die op de vingers komt te staan soms te veel is, waardoor de vingers te ver in een bepaalde richting buigen. Dit veroorzaakt schade aan de gewrichtsbanden, wat een vervelende pijn kan opleveren. Ook kan er een bloeduitstorting ontstaan.

 

Het behandelen van een vingerverstuiking is relatief simpel. Het is belangrijk dat er in de eerste uren goed gekoeld wordt. Dit helpt om de zwelling te verminderen. Na de eerste 24 uur kan er langzaam weer begonnen worden met het rekken en strekken van de vinger. Vervolgens kan er na de eerste 48 uur begonnen worden met rustige knijpbewegingen. Hierbij kan handtrainingsmateriaal helpen. Als de pijn voldoende weggetrokken is, kan er weer gevolleybald worden. Om te voorkomen dat uw patiënt dezelfde vinger in de eerste weken na de verstuiking nogmaals verstuikt, kunt u tape aanbrengen om de vinger te beschermen. Een andere mogelijkheid is het tijdelijk dragen van een brace.

 

Wat heeft Disporta u te bieden?

 

Bij Disporta kunt u terecht voor een groot assortiment aan tape. Deze tape kunt u gebruiken bij de behandeling van veel volleybalblessures. De tape die we u bieden is verkrijgbaar in verschillende kleuren, maten en soorten.

 

 

Ook biedt Disporta u een groot assortiment aan braces. De braces die we u bieden zijn geschikt voor onder anderen enkels, polsen, knieën en vingers.

 

 

Wilt u vaker geïnspireerd worden door onze blogartikelen en wilt u als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws, meldt u dan aan voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)