Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
      Team Disporta - Dinsdag 19 Augustus 2021

      Het behandelen van 3 veel voorkomende groeipijnblessures bij jongeren

      Vanaf het moment dat we geboren worden tot ongeveer na de pubertijd groeien we. Het is onderdeel van het proces naar volwassenheid. Echter kan groeien vervelende klachten op leveren die mogelijk verergeren tijdens/na het sporten.

       

      In dit blog leest u over groeipijn en wat u als fysiotherapeut kunt doen bij sportende jongeren met groeipijn gerelateerde klachten en hoe u 3 veel voorkomende groeipijnblessures kunt behandelen. Leest u mee?

       

      Wat is groeipijn?

      Door te groeien neemt onze lichaamslengte toe. De groei van de botten wordt geregeld vanuit een zogenoemd “groeicentra”, namelijk de groeischijven. De pezen en spieren hebben niet zo’n groeicentra. Dit zorgt ervoor dat de pezen en spieren vaak niet op dezelfde snelheid als de botten meegroeien. Hierdoor ontstaat er een rek op de pezen en spieren bij de botaanhechtingen. Dit kan voor vervelende pijn zorgen wat groeipijn genoemd wordt.

       

      Gemiddeld groeit een kind vanaf het derde levensjaar tot en met de pubertijd 6 cm per jaar. Tijdens een groeispurt kan dit zomaar oplopen tot 12 cm per jaar. Tijdens de groeispurt krijgen jongens vaak last van hun gewrichten en met name de knieën. Meisjes krijgen juist meer last van de heupen en borsten. Het groeien zal stoppen wanneer de groeihormonen in het lichaam afnemen. Dit zal gebeuren als de geslachtsorganen rijp zijn. Voor jongens zal dit rond hun 16e – 18e levensjaar zijn en voor meisjes na hun eerste menstruatie. Hierna zullen meisjes gemiddeld nog 5 centimeter doorgroeien.

       

      Groeipijn en sporten

      Naast ’s nachts ontstaan de meeste groeipijnklachten tijdens het sporten. Bij veel sporten wordt er intensief bewogen. Tijdens deze bewegingen komen de al door groeipijn onder spanning staande spieren nog meer onder spanning te staan. Dit kan ervoor zorgen dat spierhechtingen geïrriteerd raken en ook kunnen de gespannen spieren pijn gaan doen.

       

      Groeipijn kan overal voorkomen, al hebben veel jongeren met name klachten bij de knieën en/of hakken. Voorbeelden van veel voorkomende klachten zijn de ziekte van Osgood Schlatter, de ziekte van Sever en het Sinding-Larsen-Johansson syndroom.

       

      De meeste groeipijn gerelateerde klachten zullen na de groeispurt vanzelf verdwijnen, al kan dit enige tijd duren.

       

      Fysiotherapie bij groeipijn

      Als fysiotherapeut kunt u uw patiënten met groeipijn gerelateerde klachten begeleiden in het verminderen van klachten of om ervoor te zorgen dat klachten niet erger worden. Groeipijn gerelateerde blessures/klachten zullen namelijk pas helemaal verdwijnen nadat de groeispurt voorbij is.

       

      Om verlichting te bieden kunt u medical taping technieken toepassen en ook een massage kan de spanning verlichten. Daarnaast kunt u uw patiënt begeleiden met oefeningen die de balans en stabiliteit verbeteren. Adviseer uw patiënten de klachten goed door te communiceren met eventuele trainers en teamgenoten, binnen de pijngrenzen door te gaan met sporten en indien nodig op tijd rust te nemen.

       

      Het behandelen van 3 veel voorkomende groeipijnklachten

       

      • De ziekte van Osgood Schlatter:

       

      Bij de ziekte van Osgood Schlatter is er een pijnlijke ontsteking ten hoogte van de aanhechting van de patellapees op de tibia (tuberositas tibiae). De risicofactoren voor het oplopen van Osgood schlatter zijn sporten waarbij kinderen veel moeten rennen en springen. Met name tijdens de groeispurt (jongens tussen de 10-15 jaar en meisjes tussen de 8-12 jaar) lopen jonge sporters het grootste risico om Osgood Schlatter op te lopen

       

      groeipijnblessures

       

      Symptomen van de ziekte van Osgood Schlatter:

       

      • De tuberositas tibiae is groter dan normaal
      • De tuberositas tibiae is erg gevoelig / voelt warm aan
      • De bovenbeenspieren zijn gespannen
      • Het strekken van de knie kan pijn doen
      • De pijn verergert vaak vlak na het sporten

       

      Het behandelen van de ziekte van Osgood Schlatter:

      Osgood Schlatter klachten zullen over gaan door het aanpassen van de belasting en/of nadat de groeispurt is afgelopen. Osgood Schlatter is een vorm van overbelasting, een periode van rust zal de ontsteking dus verminderen. Ook kan een kniebrace of het toepassen van medical taping mogelijke pijnklachten verminderen.

       

      Nadat de ontsteking vermindert is, kunt u uw patiënten begeleiden met het versterken van de kniepees en bovenbeenspieren. 

       

      • De ziekte van Sever (Morbus Sever):

       

      In het geval van de ziekte van Sever is de apofyse, de plaats waar de achillespees aanhecht aan de calcaneus (hielbeen), ontstoken. Op deze plek zit een groeischijf die bestaat uit kraakbeen dat na volgroeiing  verandert in bot. De ziekte van Sever komt voornamelijk voor bij jongens in de leeftijdscategorie van 8 tot 13 jaar.

       

      groeipijnblessures

       

      Symptomen van de ziekte van Sever:

       

      • Zeurende) Pijn aan de achterkant van de hiel rondom de insertie van de achillespees
      • Mogelijk een stijf gevoel in de hiel dat verergert na intensieve inspanning van de kuitspier en ’s ochtends na het opstaan
      • Pijn verergert bij het uitoefenen van druk op de achillespees of de hiel
      • Bij ernstige klachten kan de patiënt mogelijk gaan hinken 

       

      Het behandelen van de ziekte van Sever:

      De ziekte van Sever ontstaat door overbelasting. Om de klachten te verminderen is het erg belangrijk om de belasting tot het minimum te beperken en om eventueel op een alternatieve, minder belastende manier te trainen.

       

      Om pijnklachten te verminderen kunt u patiënten adviseren om de hiel 2-3 keer daags 15-20 minuten te koelen met een ice pack. Ook is bij het sporten een goede warming-up van belang en kunnen mogelijk een hakverhoging of steunzolen uitkomst bieden. 

       

      Door de belastbaarheid te vergroten kunnen ergere klachten mogelijk voorkomen worden. Dit kunt u doen met rekoefeningen die gefocust zijn op de kuitspier of met stabiliteitsoefeningen voor het onderbeen.

       

      • Het Sinding-Larsen-Johansson syndroom:

       

      Bij het Sinding-Larsen-Johansson syndroom is de groeischijf in de knie ter hoogte van de onderzijde van de patella waar de patellapees aanhecht aan de knieschijf geïrriteerd. Door het aanspannen van de quadriceps komt de patellapees onder druk te staan. Deze pees rekt relatief weinig mee wat er voor zorgt dat er een grote trekkracht op de groeischijf van de patella komt te staan. Dit kan uiteindelijk zorgen van een geïrriteerde groeischijf.

       

      groeipijnblessures

       

      Symptomen van het Sinding-Larsen-Syndroom:

       

      • Pijnklachten aan de voorkant van de knie onder de knieschijf
      • Klachten kunnen toenemen bij intensief bewegen van de quadriceps
      • Pijn verergert bij het uitvoeren van druk
      • Een mogelijke zwelling

       

      Het behandelen van het Sinding-Larsen-Syndroom:

      Net als bij de vorige twee klachten is het belangrijk dat de belasting wordt geminimaliseerd. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden om het syndroom te behandelen. U kunt onder andere denken aan triggerpointtherapie, RICE, oefentherapie, medical tapingsportmassages en gewricht mobilisatie. 

       

      Wat heeft Disporta u te bieden?

      Bij Disporta kunt u terecht voor een ruim assortiment aan verbruiksartikelen, zoals medical tape, die u kunt gebruiken tijdens uw behandeling. Daarnaast bieden we u al het trainingsmateriaal dat u mogelijk nodig heeft bij het uitoefenen van oefentherapie.

       

       

       

      Vond u dit artikel interessant en wilt u op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws, meld u dan aan voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook en LinkedIn.

       

      Mogelijk vindt u de volgende artikelen ook interessant

       

       

       

       

       

      Laatste updates over acties en nieuws omtrent fysio, sport, fitness en gezondheid

      Recente artikelen

      Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »