Een dagje strand? Deze gevaren liggen op de loer!

  • Geplaatst op
Een dagje strand? Deze gevaren liggen op de loer!

In dit zomerse artikel leest u waar u op moet letten tijdens een dagje strand en hoe u als fysiotherapeut blessures die op het strand ontstaan kunt behandelen. Leest u mee?

Een dagje strand? Deze gevaren liggen op de loer!

 

De zon schijn, de lucht is blauw, de temperatuur gaat omhoog, het is weer zomer. Als gevolg van heerlijk zomerweer gaan mensen massaal naar het strand om af te koelen. Helaas is een dagje strand niet altijd leuk. Net als ieder ander moet u oppassen voor kwallen, uzelf goed insmeren en uitkijken voor vervelende stromingen. In dit zomerse artikel, dat onderdeel is van onze zomerspecials, een serie artikelen waarin we de relatie leggen tussen zomerse onderwerpen en bijhorende blessures, aandoeningen en behandelingen. In deze zomerspecial leest u waar u op moet letten tijdens een dagje strand en hoe u als fysiotherapeut blessures die op het strand ontstaan kunt behandelen.

 

Pas op, de zon schijnt!

 

In de zomer zijn de temperaturen opmerkelijk hoger dan gedurende de rest van het jaar. De zon schijnt dan ook feller en vaker dan in andere seizoenen. De hitte die dit met zich meebrengt kan nare gevolgen hebben. Zo kunt u een zonnesteek of hitteberoerte krijgen en ook uitdroging ligt op de loer. Daarbij brengt ook het hoge gehalte aan uv-stralen verschillende risico’s met zich mee. Zo kunt u op korte termijn verbrand raken en op lange termijn kunt u oogschade of huidkanker oplopen. Daarbij zorgt veel in de zon zitten voor het vervroegt verouderen van de huid. Het is dus erg belangrijk dat u zich goed beschermt en passende maatregelen neemt.

 

De volgende video legt u uit wat hitte met uw lichaam doet en wat de gevolgen kunnen zijn.

 

 

Om te voorkomen dat u last krijgt van deze mogelijke gevolgen, is het belangrijk dat u zich goed insmeert, genoeg drinkt, de ogen goed beschermt met een zonnebril, pet of hoed en u voldoende schaduw creëert door bijvoorbeeld een windscherm of een parasol te plaatsen. Deze maatregelen beschermen u zowel tegen de hitte als tegen uv-straling.

 

Afkoelen in het water

 

Als u toch bij het strand bent, is een duik in het water nemen de ideale manier om af te koelen. Hierbij moet u echter wel goed opletten voor de mogelijke gevolgen. Dit geldt overigens ook voor uw patiënten.

 

Duiken in ondiep wate

 

Duiken in ondiep water is erg gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn. De kans om in ondiep water hard het hoofd te stoten, de nek te breken of misschien zelfs een dwarslaesie te krijgen, is erg groot. Het is dus erg belangrijk goed te kijken hoe diep het water is, vertrouwt u het niet om te duiken doe het dan ook zeker niet.

 

  • Het behandelen van een gebroken nek (cervicale fractuur)

 

Bij een breuk van cervicale botten, wervels, is het belangrijk dat een patiënt bij het vermoeden van wervelletsel meteen gestabiliseerd wordt, zodat de patiënt niet tot nauwelijks kan bewegen. Dit is zeer belangrijk om te voorkomen dat het ruggenmerg beschadigd. Op deze manier kan een verlamming voorkomen worden

 

Tijdens het herstelproces spelen medicatie, chirurgie en fysiotherapie een belangrijke rol. Fysiotherapie is zeer belangrijk om, nadat de breuk genezen is, de kracht in en rondom de nek weer op te bouwen. Bij kleine fracturen is chirurgie niet altijd nodig en kan het dragen van een nekkraag voldoende zijn om de breuk te genezen.

 

3 oefeningen om de nekspieren te versterken:

 

      1. Het kantelen van het hoofd (voor, achter, links en rechts)
      2. Het naar links en rechts draaien van het hoofd
      3. Het maken van cirkelvormige bewegingen

 

Zwemblessures

 

De gemiddelde Nederlander zwemt zomers veel meer dan in de winter. Dit vergroot echter wel de kans op zwemblessures, zoals het oplopen van een schoolslagknie of een zwemmersschouder. Waarbij patiënten met een schoolslagknie vervelende pijn aan de binnenkant van de knie ervaren, ervaren patiënten met een zwemmersschouder pijn in en rondom de schouder.

 

      • Het behandelen van een schoolslagknie:

 

Mocht uw patiënt last hebben van een schoolslagknie, dan is het belangrijk dat de inspanningscapaciteit wordt verminderd. Daarbij kunnen oefeningen die de spieren in het been rekken, helpen en is het belangrijk spierversterkende oefeningen uit te voeren voor de spieren in de heupen en de romp.

 

      • Het behandelen van een zwemmersschouder:

 

Bij een zwemmersschouder zijn de pezen in en rondom de schouder ontstoken. Het is belangrijk dat uw patiënt in de eerste fase rust pakt om vervolgens de intensiteit op te bouwen door middel van oefeningen, zodat de blessure verholpen wordt en de schouder versterkt wordt om latere blessures te voorkomen

 

Hieronder ziet u drie oefeningen die de genezing van een zwemmersschouder positief bevorderen. Om de oefeningen goed uit te voeren is een weerstandband noodzakelijk.

 

Oefening 1.

 

Maak het elastiek vast aan een deur, muur, wandrek of laat iemand het uiteinde vasthouden. Pak vervolgens met de buitenste arm het elastiek vast. Zorg ervoor dat de bovenarm en schouder dicht tegen het lichaam aan zitten. Trek vervolgens het elastiek uit door de arm open te draaien. Houdt dit even vast en draai uw arm vervolgens terug naar de begin positie.

 

 

Oefening 2.

 

Ga op de grond zitten en plaats een weerstandband om de voeten. Neem vervolgens in beide handen een uiteinde vast. Trek het elastiek vervolgens naar u toe. Houd dit even vast en breng uw handen vervolgens terug naar uw knieën.

 

 

Wat te doen bij een kwallenbeet?

 

Kwallen zwemmen in de zee en dus ook in de buurt van stranden. De kans om gestoken te worden door een kwal is dus aanwezig, maar wat moet u doen als u gestoken bent door een kwal? De volgende video legt het u uit. In de video praten ze over kinderen die gestoken worden door kwallen. Deze procedure komt overeen met die voor volwassenen en kan dus bij iedereen toegepast worden.

 

 

Wat heeft Disporta u te bieden?

 

Bij Disporta kunt u terecht voor verschillende soorten nekbraces. U kunt kiezen uit verschillende merken, waaronder Thuasne en Push, uit verschillende maten en uit verschillende kleuren.

 

 

Ook biedt Disporta u een groot assortiment aan fitnessmaterialen. Deze materialen zijn zeer geschikt om te gebruiken bij oefening om blessures te verhelpen.

 

 

Wilt u vaker geïnspireerd worden door onze blogartikelen en wilt u als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws, meldt u dan aan voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)