Hygiëne in de fysiotherapiepraktijk

Hygiëne in de fysiotherapiepraktijk

Laatste update: 15 januari 2021

Hygiëne is altijd belangrijk geweest in de fysiotherapiepraktijk. Sinds de opkomst van COVID-19 is dit alleen nog maar belangrijker geworden. Zo moet u tussen elke patiënt door uw behandelkamer goed reinigen. Hierdoor kunnen minder patiënten op een dag worden behandeld. In deze blog leest u onder andere over de onderwerpen handhygiëne, het schoonhouden van de behandelbank en de persoonlijke hygiëne van medewerkers.

 

Hygiëne is belangrijk, maar waarom?

Hygiëne is belangrijk, omdat een schone werkvloer ervoor zorgt dat personeel en patiënten zo min mogelijk in aanraking komen met ziekteverwekkers. De besmetting met het coronavirus wordt hiermee dus verkleind. Hygiëne kan onder andere toegepast worden door goed uw handen te wassen, schoon te maken en het desinfecteren van voorwerpen en oppervlakten. Ook is het behandeld worden in een hygiënische praktijk een van de belangrijkste eisen van uw patiënten.

 

Handhygiëne

Op de handen leven de meeste bacteriën. Daarnaast kunnen ziekteverwekkers makkelijk via de handen worden verspreidt. Het is daarom erg belangrijk dat de handen regelmatig worden gereinigd. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft 5 momenten vastgesteld waarop u uw handen dient te reinigen.

 

  1. Voor handencontact met uw patiënt
  2. Voor schone en aseptische handelingen
  3. Na mogelijk handcontact met lichaamsvloeistoffen
  4. Na handcontact met uw patiënt
  5. Na handcontact met de omgeving van uw patiënt

 

De handen worden het beste schoongemaakt met water en zeep. Met desinfecterende handgel worden ziekteverwekkers wel gedood, maar met water en zeep worden ze er ook afgespoeld. Water en zeep is dus een stuk effectiever, omdat ook ziekteverwekkers die niet doodgaan door handgel er wel worden afgewassen met water en zeep. Het RIVM adviseert om alleen handgel te gebruiken wanneer er geen wasbak in de buurt is. Gebruik desinfecterende handgel dan ook als alternatief voor water en zeep.

 

Handen wassen in 5 stappen

  1. Maak uw handen nat.
  2. Doe vloeibare zeep op uw handen. Let erop dat u zeep uit een dispenser gebruikt.
  3. Verdeel gedurende 10 seconde de zeep over uw handen, vingers en pols.
  4. Spoel de zeep af.
  5. Droog uw handen met gebruik van papieren wegwerp handdoekjes. Indien u die niet tot beschikking heeft, kunt u gebruik maken van een schone handdoek. Indien u een handdoek gebruikt, dient u deze eenmalige te gebruiken.

 

Handhygiëne toepassen door gebruiken van desinfectiemiddel

  1. Zorg dat uw handen droog zijn.
  2. Houd uw hand in een kommetje en vul het kommetje vervolgens met desinfectiemiddel totdat deze vol is.
  3. Wrijf uw handen vervolgens goed over elkaar. Zorg ervoor dat u uw pols en vingers goed meeneemt.
  4. Wrijf net zolang met uw handen over elkaar totdat al het desinfectiemiddel opgedroogd is.

 

Het schoonhouden van uw behandelbank volgens het RIVM

Uw behandelbank wordt dagelijks door veel patiënten gebruikt. Om de behandelbank goed schoon te houden is het noodzakelijk de behandelbank te bedekken met een badlaken of een papieren wegwerp laag op het moment dat een patiënt niet geheel gekleed op de behandelbank plaats dient te nemen. Daarbij is het belangrijk de behandelbank goed te desinfecteren als de behandelbank zichtbaar verontreinigd is door lichaamsvocht, zoals bloed. De meeste kunstlederen (pvc-gebaseerde materialen zoals ook Stamskin Top) kunnen niet met alcoholhoudende middelen gereinigd worden. Dit tast het materiaal aan, waardoor deze snel zijn elastische eigenschappen verliest. Bekleding van het materiaal Polyurethaan (zoals Purfect) kunnen wel met alcoholhoudende middelen gedesinfecteerd worden.

 

Onze partner REFYZZIUS heeft een stappenplan voor het veilig reinigen van behandelbanken tijdens de coronacrisis opgesteld. Interesse? Klik hier.

 

Persoonlijke hygiëne voor werknemers

Buiten het feit dat uw praktijk schoon moet zijn, dient u ook persoonlijke maatregelen te nemen om zo min mogelijk bacteriën te verspreiden. Om het verspreiden van bacteriën te verminderen is het van belang uw nagels kort te houden en geen nagellak of kunstnagels te dragen. Ook is het belangrijk geen sierraden/accessoires rondom uw handen te dragen en indien u lang haar heeft, dient u dit op te steken in bijvoorbeeld een staart of knot. Voor mannen is het belangrijk hun gezichtshaar kort te houden zodat ook dit niet in contact kan komen uw patiënten of werkkleding.

 

Draag een mondmasker in de praktijk

Sinds 1 december 2020 is er in Nederland een mondkapjesplicht ingevoerd. Dit houdt in dat er in alle openbare ruimtes een mondmasker moet worden gedragen. Onder andere fysiotherapeuten zijn uitgezonderd van deze wet. Echter is het wel een dringend advies van de KNGF, om een mondmasker te dragen op alle momenten dat dit mogelijk is. Denk hieraan bij binnenkomst van de praktijk of wanneer u zich bevindt in de wandelgangen. Daarnaast is het strikt noodzakelijk om een mondmasker te dragen bij het behandelen van patiënten met COVID-19 symptomen , wanneer deze behandeling onder geen enkele voorwaarden uitgesteld kunnen worden.  

 

Kledingvoorschriften voor u als fysiotherapeut

Het is belangrijk om dagelijks schone kleding aan te trekken en uw kleding direct te verschonen op het moment dat er gedurende uw werkdag zichtbare verontreiniging plaatsvindt. De kleding die u draagt dient u volledig te bedekken vanaf uw schouders tot aan uw knieën. Bij voorkeur dient u korte mouwen te dragen, aangezien dit het toepassen van handhygiëne makkelijker maakt. Verder is het belangrijk dat de kleding gewassen wordt op 60 graden of dat de kleding is gewassen op 40 graden en vervolgens in de droger gedroogd wordt.

 

Mensen die een hoofddoek willen dragen, moeten opletten dat de hoofddoek niet over de werkkleding heen gedragen wordt en dat de hoofddoek tijdens de behandelingen niet in contact kan komen met patiënten-materiaal of de patiënt zelf. Daarbij is het net als bij kleding belangrijk elke dag een schone hoofddoek te dragen en de hoofddoek te verschonen op het moment dat zichtbare verontreiniging plaats vindt.

 

Wijs uw patiënten op de hygiëneregels

Belangrijk is dan dat u uw patiënten wijst op de hygiëneregels. Disporta stelt een gratis poster ter beschikking die u kunt gebruiken om deze hygiëneregels in uw praktijk over te brengen aan uw patiënten.

 

Wat heeft Disporta u te bieden?

Disporta biedt u een groot assortiment van spullen die de hygiëne binnen uw fysiotherapiepraktijk vergroten. Denk hierbij aan desinfectiemiddelen, papieren doeken voor over de behandeltafel en dispensers.

 

 

 

Wilt u graag als eerste op de hoogte worden gebracht van het laatste nieuws en nieuwe blogartikelen, meldt u dan aan voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)