Hoe helpt u patiënten die kampen met stress of een burn-out?

Hoe helpt u patiënten die kampen met stress of een burn-out?

Iedereen heeft wel eens last van stress. Maar wat is nu precies het verschil tussen stress en een burn-out? Veel en langdurige stress kan leiden tot een burn-out. Bent u benieuwd hoe u patiënten kunt helpen die kampen met stress of een burn-out? U leest het in deze blog!

Het verschil tussen stress en een burn-out

 

Stress lijkt erg op een burn-out. Het is dan ook een voorloper ervan. Wanneer stress zich opstapelt kan dit leiden tot een burn-out. Stress is een teveel aan spanning voor het menselijk lichaam. Symptomen van stress zijn onder andere hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen en nek- en rugklachten.

 

In onderstaande video legt hoogleraar Erik Scherder uit wat stress is en wat er aan te doen is.

 

 

Iedereen kent wel stress in zijn leven, en hier is ook niets op tegen. Maar als er teveel stress is, gedurende een langere periode, kan er een stoornis ontstaan. Je komt als het ware in een vicieuze cirkel en belandt in een burn-out. Deze kenmerkt zich door emotionele- , mentale- en fysieke uitputting.

 

Hieronder zullen we de duidelijke verschillen tussen Stress en een burn-out op een rijtje zetten

 

Stress

 

  • Alles willen doen (perfectionistisch)
  • Ervaren van sterke emoties
  • Leidt tot lichamelijke klachten
  • Kans op angst
  • Hyperactief gevoel

Burn-out

 

  • Weinig of geen inzetl
  • Juist een afvlakking van emotiesl
  • Leidt tot emotionele gevolgenl
  • Kans op depressiel
  • Hulpeloos gevoel

 

Patiënten behandelen met een burn-out

 

Als fysiotherapeut kunt u iemand met een burn-out zeker helpen. Het is belangrijk dat u bij uw patiënt eerst achterhaalt wat precies zijn klachten zijn en wat de achterliggende oorzaak is. Op basis hiervan kunt u bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen voorschrijven.

 

Fysiotherapie die het meest geschikt is voor patiënten die last hebben van stress of een burn-out, is psychosomatische therapie. Deze fysiotherapeuten leggen relaties tussen de fysieke klachten en psychische gesteldheid. Ze helpen om patiënten hun balans weer te leren vinden tussen het lichaam en geest. Omdat patiënten met stress of een burn-out vaak ook lichamelijke klachten als nek- en rugpijn hebben, kunnen deze klachten natuurlijk goed behandeld worden.

 

Oefeningen bij stress of een burn-out

 

Het is belangrijk om uw patiënt te adviseren in de buitenlucht te gaan wandelen of sporten. Door de frisse lucht verbetert namelijk de zuurstofopname. Zwaar intensief sporten is juist weer niet aan te raden, omdat dit te veel energie kost om het lichaam van de patiënt weer op te laden. Sporten als hardlopen en fietsen zullen het meeste effect hebben. Het advies is wel om dit enkele keren per week te doen.

 

Naast hardlopen en fietsen zijn er ook een aantal oefeningen die ontspannend werken en de stress verminderen. Hieronder zullen er een aantal oefeningen worden benoemd.

 

  1. Buikademhaling
    Het is belangrijk dat de patiënt goed adem haalt, wanneer hij stress ervaart. Het oefenen van de buikademhaling is een goede manier om te ontspannen. De patiënt moet op de buik gaan liggen, met de handen onder de ribbenkast. Vervolgens moet er worden geconcentreerd op de ademhaling en rustig diep in- en uit worden geademd.

  2. Yoga
    Yoga is een goede oefening voor de patiënt om het lichaam te ontstressen. Het is wel belangrijk om te onthouden dat yoga geen prestatieding wordt. Dit kan namelijk leiden tot nog meer stress. Wanneer een oefening niet lukt is dat niet erg en kan er gewoon een andere oefeningen worden gekozen.

  3. Muziek luisteren
    Door naar muziek te luisteren komt de patiënt tot zichzelf. Hij kan zich op deze manier losmaken van de omgeving. Het werkt het best door de ogen te sluiten en goed naar de muziek te luisteren. Meditatiemuziek of mantra’s zijn goed geschikt voor deze oefening. De gedachten kunnen goed worden los gelaten.

  4. Positief denken
    Wanneer uw patiënt stress ervaart, is het belangrijk dat hij wel positief blijft denken. Op deze manier wordt hij ervan bewust dat ons denken de gemoedstoestand van de patiënt bepaalt. Wanneer iets niet lukt of niet op tijd af komt, is dat niet erg omdat het ook op een ander moment kan. Deze oefening is vooral gericht op het bewustzijn, om negatieve dingen om te zetten in iets positiefs.

 

Wat heeft Disporta u te bieden?

 

Bij Disporta kunt u terecht voor verschillende apparaten, om uw patiënt te laten bewegen binnen uw praktijk. Bewegen is namelijk van belang bij patiënten met stress of een burn-out. Om stress te verminderen is ook een handtrainer of stressbal zeer bruikbaar.

 

 

 

Daarnaast biedt Disporta verschillende braces, wanneer uw patiënt last heeft van nek- en rugklachten ten gevolge van stress of een burn-out. Om de spieren in nek/schouder te ontspannen, is de Evolve massage zeer geschikt.

 

 

 

Vond u dit artikel interessant en wilt graag op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogartikelen? Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en volg ons op onze social media!

 

Wellicht vindt u deze blogartikelen ook interessant?

 

 

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)