Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
      Team Disporta - Dinsdag 22 April 2021

      Spierpijn, een noodzakelijke pijn?

      Door het overmatig of langdurig belasten van de spieren kunnen patiënten spierpijn (myalgie) krijgen. De meeste mensen hebben weleens last gehad van spierpijn, soms is de pijn heftiger dan anders. Veel patiënten weten alleen niet hoe ze spierpijn kunnen voorkomen of de klachten kunnen verminderen. In deze blog leest u wat (hoogstwaarschijnlijk) de oorzaken van spierpijn zijn en hoe u patiënten met spierpijn kunt behandelen of adviseren.

       

      Wat is spierpijn?
      Spierpijn ontstaat doordat spieren overmatig of langdurig (over)belast worden. Er zijn verschillende soorten spierpijn. Door verzuring van de spieren kan er al spierpijn ontstaan tijdens of vlak na een inspanning. Een andere veel voorkomende vorm van spierpijn ontstaat later als gevolg van micro beschadigingen in de spier.

       

      Vroege spierpijn
      Vroege spierpijn ontstaat tijdens of gelijk na het sporten. Het wordt veroorzaakt door de verzuring van de getrainde spieren. Een verzuring van de spieren ontstaat door een opstapeling van melkzuur. Een opstapeling van deze afvalstof zorgt ervoor dat de zenuwuiteinden geprikkeld worden en de patiënt pijn krijgt. Melkzuur ontstaat bij het vrijmaken van energie uit glucose en wordt afgebroken in de lever. Op het moment dat er meer melkzuur wordt geproduceerd dan de lever kan afbreken, krijgt de patiënt last van verzuring van de spieren. De spieren kunnen dan brandend of verkrampt aanvoelen.

       

      Verlate spierpijn
      Verlate spierpijn ontstaat pas na één of enkele dagen als gevolg van micro beschadigingen in de spier. De beschadigingen zijn zo klein dat ze niet schadelijk zijn. Het lichaam reageert hierop met een herstelproces. De micro scheurtjes worden zelfs hersteld tot boven het oorspronkelijke niveau (supercompensatie). Als de volgende trainingsprikkel dan op het juiste moment wordt toegediend, zal een spier sterker worden.

       

      Andere oorzaken van spierpijn:

       

      • Spanning;
      • Stress (vooral spierpijn in nek en schouderspieren);
      • Griep;
      • Ontstekingen.

       

      4 tips om spierpijn te voorkomen

       

      1. Een goede warming-up en cooling down verminderen het risico op (verlate) spierpijn. Met name door een goede cooling down verdwijnt een groot deel van de afvalstoffen (melkzuur) eerder uit het lichaam.
      2. Train regelmatig. Hierdoor wordt een te lange hersteltijd tussen twee trainingen voorkomen. Een nieuwe trainingsprikkel moet op het juiste moment komen zodat spieren sterker kunnen worden (overcompensatie) of in ieder geval niet terugvallen naar het beginniveau.
      3. Zorg voor voldoende vochtinname. Drink voldoende water voor en na het sporten. Om soepel te blijven hebben spieren vocht nodig. Ook zal de spierpijn langer duren als een patiënt te weinig vocht binnenkrijgt. Het lichaam vindt het belangrijker om een eventuele uitdroging te voorkomen dan de spierpijn te herstellen.
      4. Gebruik warmte. Warmte kan zorgen voor een verbeterde bloedsomloop waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden.

       

      Behandeling van spierpijn
      Er zijn verschillende manieren waarop spierpijn behandeld kan worden. Een foamroller kan gebruikt worden voor een massage. Door een massage met een foamroller wordt de doorbloeding van de spieren verbeterd, het vermoeide gevoel in de spieren verminderd, de pijn van triggerpoints verminderd en afvalstoffen worden beter afgevoerd. Ook kan een foamroller gebruikt worden bij de warming-up. Het doel van een foamroller bepaalt welke u nodig heeft.

       

       

       

      Daarnaast kan spierpijn behandeld worden door middel van sportbalsem. Dit zijn warmte balsems die worden gebruikt om blessures en overbelasting te voorkomen. Deze kunnen zowel voor als na het sporten gebruikt worden. Voor het sporten ter ondersteuning van de warming-up en na het sporten voor vermindering van pijnklachten.

       

       

       

      Tenslotte kunnen warmte-koude kompressen zorgen voor verlichting van pijn. Door de verschillende maten van kompressen is er voor elke plek een geschikte kompres. U kunt het beste warmte gebruiken voor spierpijn. Door de warmte wordt de bloedcirculatie gestimuleerd en dit bevordert het herstel en vermindert de (spier)pijn.

       

       

       

      Wat heeft Disporta te bieden?
      Disporta biedt verschillende soorten foamrollers aan die geschikt zijn voor verschillende doelen. Ook heeft Disporta sportbalsems en warmte-koude kompressen in het assortiment.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      Vond u deze blog interessant en wilt u graag op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs? Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook en LinkedIn!

       

      Wellicht zijn deze blogs ook interessant voor u?

       

       

       

       

      Laatste updates over acties en nieuws omtrent fysio, sport, fitness en gezondheid

      Recente artikelen

      Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »