Te weinig bewegen brengt ernstige risico’s met zich mee

  • Geplaatst op
Te weinig bewegen brengt ernstige risico’s met zich mee

De gevolgen van te weinig bewegen kunnen groot zijn. Buiten het feit dat weinig bewegen de kans op overgewicht vergroot, wordt de kans op hart- en vaatziekten, depressieve klachten en bepaalde vormen van kanker ook een stuk groter.

U als fysiotherapeut helpt mensen met bewegen. Hierbij is het erg belangrijk dat u uw patiënten ook wijst op de gevolgen van te weinig bewegen. Door uw patiënten goed te informeren over de gevolgen van te weinig bewegen, stimuleert u ze om genoeg te bewegen en hun behandeling af te maken. Door middel van dit blog informeert Disporta u over de gevolgen van te weinig bewegen. Ook leest u over verschillende suggesties om bewegingsarmoede te voorkomen. Onderaan treft u een flyer aan met 5 eenvoudige stretchoefeningen die u mee kunt geven aan uw patiënt.

 

Te weinig bewegen vergroot de kans op ziektes en overgewicht
Te weinig bewegen, ook wel bewegingsarmoede genoemd, is zeer slecht voor het menselijk lichaam. Bewegingsarmoede zorgt namelijk voor een energiecrisis in ons lichaam. Deze energiecrisis vergroot de kans op vroegtijdige veroudering van ons lichaam. Ook vergroot het de kans op het (vroegtijdig) krijgen van bepaalde ziekten, zoals; hart- en vaatziekten, diabetes type 2, bepaalde vormen van kanker, geestelijke achteruitgang en dementie.

 

Te weinig bewegen en overgewicht gaan nauw samen. Vrouwen hebben gemiddeld 2.000 calorieën per dag nodig in tegenstelling tot de 2.500 calorieën die mannen gemiddeld per dag nodig hebben. Dit is gebaseerd op de hoeveelheid energie dat een mens per dag verbruikt. Echter hebben mensen de neiging hun eetpatroon niet aan te passen op momenten dat zij minder bewegen. Dit vergroot de kans op overgewicht. Als gevolg van overgewicht wordt de kans op ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, spier- en skeletaandoeningen sterk vergroot. Buiten de vergrote kans op genoemde ziekten, hebben veel mensen met overgewicht ook last van ademhalingsproblemen. Een toename van het overgewicht leidt tot een vergroting van de kans op het krijgen van eerder vermelde ziekten en leidt vaak tot problemen aan gewrichten (als heup en knie).

 

Wat kunt u als fysiotherapeut betekenen voor mensen die te weinig bewegen?
Tegen bewegingsarmoede kan iedereen iets doen, maar wat? Hierbij komt uw rol als fysiotherapeut van pas. U kunt uw patiënten makkelijk helpen door simpele vormen van beweging voor te leggen. Het gaat hierbij om oefeningen die gemakkelijk thuis of op het werk uitgevoerd kunnen worden. U als fysiotherapeut biedt hierbij ondersteuning door evaluatiegesprekken met uw patiënten te voeren en door uw patiënten houvast te bieden. Om het bewegen extra te stimuleren kunt u tijdens een afspraak met uw patiënt nieuwe oefeningen voorleggen. Hierdoor creëert u variatie voor uw patiënt en tegelijk kunt u samen met uw patiënt de oefeningen ter plekke oefenen.

 

5 Oefeningen die iedereen thuis of op het werk kan uitvoeren

 

1. Traplopen
Adviseer uw patiënten de trap te pakken in plaats van de lift. Traplopen zorgt ervoor dat spieren, botten en gewrichten versterkt worden. Daarbij heeft traplopen ook een positief effect op de conditie van uw patiënt.

 

2. Touwtjespringen
Touwtjesspringen is een simpele, leuke en effectieve manier om te bewegen. Het enige wat nodig is om deze oefening uit te voeren, is een springtouw. Door touwtje te springen wordt de conditie van uw patiënt vergroot. Ook heeft touwtjespringen een positief effect op spieren en de bloedsomloop van uw patiënt.

 

3. Hoepelen
Hoelahoepen is al eeuwen oud. Hoepelen versterkt buik-, been- en bilspieren. Verder versoepelt hoepelen de gewrichten in de rug, nek, schouders en heupen. Om deze oefening succesvol uit te kunnen voeren, kan uw patiënt gebruik maken van deze hoepel.

 

4. Wandelen
Een vorm van bewegen die makkelijk uit te voeren is, is wandelen. Adviseer uw patiënten in hun werkpauze een klein rondje te wandelen of elke avond een wandeling te maken. Deze wandelingen hoeven niet kilometerslang te zijn, een rondje van een half uur per dag is genoeg. Het wandelen van een rondje heeft een positief effect op de longen, het hart en de mentale gemoedstoestand van uw patiënt.

 

5. Kniebuigingen op 1 been
Deze oefening is bedoeld om de enkels te versterken en de balans te verbeteren, verder kan deze oefening overal uitgevoerd worden. Het uitvoeren van deze oefening kan moeilijker gemaakt worden door de oefening met gesloten ogen uit te voeren of door op een balansbord te gaan staan.

 

De kniebuigingen dienen als volgt uitgevoerd te worden:

  • Ga op 1 been staan en houd uw gewicht op uw standbeen.
  • Buig uw knie en zorg ervoor dat uw hiel op de grond blijft staan.
  • Uw tegenovergestelde arm zwaait naar voren.

Heeft u uw patiënt behoefte aan meer eenvoudige oefeningen die zij thuis kunnen uitvoeren, geef hen dan deze stretchoefeningen mee.

 

 

Wat is er verkrijgbaar?
Disporta heeft buiten een groot assortiment verbruiksmiddelen / braces en testapparatuur ook een ruim assortiment aan fitnessmateriaal en fitnessapparatuur. Deze artikelen kunnen prima gebruikt worden in uw praktijk, maar ook thuis door uw patiënten.

 

Om het thuissporten voor uw patiënten zo makkelijk mogelijk te maken, biedt Disporta u verschillende producten om thuis te trainen aan.

 

 

 

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)