Uitgelicht: Pulley Proline en Proline Next Generation

Uitgelicht: Pulley Proline en Proline Next Generation

Pulley’s worden sinds vele jaren dankbaar ingezet binnen de fysiotherapie-praktijk. Een pulley biedt de mogelijkheid om (in een latere fase) meer complexe bewegingen in een 3-dimensionaal traject uit te voeren. Hierbij worden de bewegingen meer functioneel.

Een pulley heeft dus zeker zijn meerwaarde in een praktijk, maar welke pulley is geschikt voor uw praktijk. Een aantal keuzes moeten gemaakt worden.

 

Prijs/kwaliteit

Pulley’s zijn er in verschillende varianten en prijsklassen. Hierbij wordt er gemakshalve een onderscheidt gemaakt in apparaten voor thuisgebruik en apparaten welke voor professioneel gebruik geschikt zijn. Belastbaarheid, veiligheid en duurzaamheid zijn hierin bepalende elementen. Disporta heeft Pulleys van het merk Proline in het assortiment opgenomen. Pulleys die ontworpen zijn voor continu professioneel gebruik en voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen. Alle Proline en Proline NG (New Generation) trainingsapparatuur wordt gemaakt in Duitsland, waarbij de kwaliteit in elk detail gezien en gevoeld kan worden. De apparatuur is getest in overeenstemming met de richtlijnen voor medische producten en draagt het CE-symbool.

 

Types

Er kan een tweedeling gemaakt worden in type pulleys. De (Explosive) pulley’s met trekkoorden met handvatten welke via een geleidingsbuis in hoogte instelbaar zijn en de zogenaamde Pulley’s verticaal / Lat-pulleys waarbij het trekkoord via een galg van bovenaf naar beneden getrokken dient te worden.

 

Pulley uitgelicht

 

Krachtoverdracht en effectief trekgewicht.

De Pulley’s verticaal/Lat.pulleys hebben een directe krachtoverdracht via 1 koord. Als je bv 30 kg insteekt dan trek je ook daadwerkelijk 30 kg. Het gewicht wordt hierbij over 1 katrol verplaatst. Bij de pulley’s explosief wordt het gewicht over 3 katrollen geleidt wat tot gevolg heeft dat het effectieve trekgewicht bij gebruik van 1 trekkoord 1/3 deel is van het ingestoken gewicht. Dus als je 30 kg insteekt trek je effectief slechts 10 kg. Bij gebruik van 2 trekkoorden is dit 2/3 deel (20 kg).

De pulley’s explosief bieden met deze manier van overdracht de mogelijkheid om met een lage weerstand te starten en met kleine stapjes te verhogen. Daarnaast biedt dit ontwerp de mogelijkheid om snelle, explosieve bewegingen uit te voeren (sportspecifiek) zonder dat de gewichten doorschieten. Een optimale balans van versnelling en weerstand voor het oefenen van explosieve bewegingen! Bij de verschillende Proline en Proline NG pulley’s worden de effectieve trekgewichten helder weergegeven.

 

Oefeningen

 

Pulley

De oefeningen welke gedaan kunnen worden aan de pulley’s explosief en 24kg zijn enorm. De hoogte-instelmogelijkheden in hoogte in combinatie met de diverse uitgangshoudingen van de patiënt maken een pulley zeer breed inzetbaar. Nog niet gesproken over de inzet van andere materialen zoals bv een ABS-bal of balancepad.

 

Accessoires:

 

Quadricepskruk Marcy enkelband Prof

Pure2Improve Exercise Ball 65cm of 75cm Pure2Improve Balance Pad

 

Pulley Verticaal (Lateral pulley)

Het voordeel van een Pulley Verticaal/ lateral pulley is dat je hiermee oefeningen kunt doen waarbij de weerstand in een andere richting werkt dan de zwaartekracht. Daarmee geeft een lat pulldown machine je toegang tot belangrijke oefeningen zoals lat pulldowns, tricep pushdowns, en seated rows.

 

Accessoires en uitbreidingsmogelijkheden

Er zijn meerdere accessoires beschikbaar voor lat pulldown machines. Deze kunnen meegeleverd worden, of los worden gekocht. De belangrijkste accessoires zijn de verschillende soorten grepen die je vast kunt zetten aan het uiteinde van de kabel. Hieronder een beschrijving van zeven verschillende grepen die veel gebruikt worden.

 

1: Revolving Latisimus stang & Lat bar Chrome 95cm / 120cm : De lat pulldown bar is geschikt voor het doen van lat pulldowns, eventueel met een wijde greep. Deze bar is vaak gekromd, zodat de breedst mogelijk greep naar binnen staat. Voor deze greepbreedte is dit een natuurlijke houding.

 

2: Revolving straight bar 35cm / 51cm) Dit is een kortere, rechte bar. Door deze aan de onderkant van je machine vast te maken, kun je verschillende row oefeningen uitvoeren, en bicep curls. Door deze bar aan de bovenkant van je lat pulley vast te maken, kun je zo tricep extensions uitvoeren.

 

3: EZ Biceps/Triceps bar. Deze greep is specifiek ontworpen om mee te curlen. Met behulp van deze bar kun je cable curls uitvoeren met natuurlijke greep, waardoor er minder druk op de polsen komt te staan

 

4: Pro Lat Bar Parallelgreep. Bij deze bar zitten er aan beide uiteinden handgrepen, parallel van elkaar. Zo kun je lat pulldowns en rows uitvoeren met een zogenaamde ‘hammer grip’. Voor de meeste gebruikers is dit comfortabeler dan de rechte greep. Ook zorgt de stand van de handvaten ervoor dat je rows over een iets grotere range of motion kunt trainen.

 

5: Rotating Rowing Handle Triceps greep. Deze greep heeft een omgekeerde v-vorm. Zo kun je tricep extensions uitvoeren onder een hoek die natuurlijker aanvoelt, en minder druk op de polsen geeft.

 

6: Revolving Triceps Rope. Net als met de row bar, kun je met het triceps touw tricep extensions uitvoeren. Ten opzichte van een vaste bar, heeft het touw het voordeel dat je de handen tijdens de oefening uit elkaar kunt bewegen; naar achteren tot naast het lichaam. Zo train je de triceps over een grotere range of motion dan met de rechte triceps bar.

 

7: Revolving Cable Handle. Er zijn een aantal kabeloefeningen mogelijk waarbij je maar één hand wil gebruiken. Met een handgreep voor één hand, kun je zo een grip nemen waarbij je hand precies in het verlengde van de kabel zit.

 

Lat pulley oefeningen

Er zijn veel verschillende oefeningen die je kunt uitvoeren met een lat pulldown machine. Hieronder nog een kort overzicht van de belangrijkste oefeningen.

 

Lat pulldowns

Lat pulldown machines zijn in eerste instantie ontworpen om deze oefening uit te voeren. De lat pulldown is een compound-oefening waarmee je meerdere rugspieren en armspieren traint. In de rug is de voornaamste spier die je traint de latissimus dorsi, in de arm de biceps brachii. Om deze oefening uit te voeren ga je zitten op de zitting van het apparaat. Door je benen onder de been-rol te plaatsen zet je jezelf vast. Pak vervolgens de stang vast, en trek deze tot onder de kin omlaag. Laat vervolgens de stang gecontroleerd weer omhoog. Er zijn ook een aantal variaties op deze oefening uit te voeren. Bijvoorbeeld reverse grip pulldowns. Met reverse grip pulldowns pak je de pulldown bar vast met de palmen naar je gezicht toe, en met een smallere greep. Met deze uitvoering ligt er meer nadruk op de biceps.

 

Seated rows

Met seated rows train je de rugspieren. Je moet met deze oefening gebruik maken van de onderste katrol van je lat pulldown machine. Ga voor je machine zitten, en zet je voeten tegen de voetsteun. Houd de knieën licht gebogen. Pak de greep vast, en trek deze ongeveer naar het midden van je torso. Laat vervolgens de kabel zich gecontroleerd weer terug bewegen naar de startpositie van de oefening. Je kunt meerdere verschillende grepen gebruiken om deze oefening uit te voeren. Door verschillende grepen te gebruiken kun je nadruk leggen op verschillende spieren.

 

Tricep pushdowns

Met een pat pulley kun je tricep pushdowns uitvoeren. Dit is een isolatie-oefening om de triceps te trainen. Om deze oefening uit te voeren pak je de stang van de lat pulley vast met een overhandse grip. Bij een strikte uitvoering van deze oefening houd je de ellenbogen zoveel mogelijk op één lijn met de torso, en duw je de stang tegen de weerstand van de kabel omlaag, tot de armen volledig zijn gestrekt. Vervolgens breng je de stang gecontroleerd weer omhoog. Dit is één volledige herhaling.

 

Cable bicep curls

Om te kunnen bicep curlen, zet je een greep vast aan de onderste katrol. Pak de greep vast met een onderhandse grip, en ga op de voetplaat van de lat pulley staan. In de beginpositie van deze oefening sta je met gestrekte armen. Trek de bar vanuit deze positie omhoog door je arm te buigen. Laat de bar vervolgens weer gecontroleerd omlaag tot de startpositie om de herhaling af te maken.

 

Pulley assortiment

 

Uitgebreid assortiment

voor zorgprofessionals

Deskundig Advies

Gratis verzending

vanaf € 100, - (excl. BTW)